Akrobatik-flyg

Vi har nu varit i Airlie Beach i nästan en vecka, och en grej jag reagerade på redan första dagen jag kom hit var det gula flygplanet som åkte omkring över staden och gjorde loopar och störtdyk med ett långt vit sträck efter som om han "målade" himlen. Redan då bestämde jag mig. "Det där ska jag Göra".
Sagt och gjort, igår var vi till flygfältet och jag fick åka mitt flygplan!
Det fanns 2 olika turer med akrobatik, en lugnare "thriller seeker" med lite loopar och en maxad "adrenalie seeker" som bjöd på allt, loopar, skruvar, störtdyk, stallnigar osv.

Det började lite oseriöst och jag trode jag skulle dö, för när jag betalat så tog han mig/oss ut till planet och sa bara åt mej att hoppa i och akta att trampa på vingen. Jag fick sitta i hålet? längst fram, precis framför motorn. Väl däri ser jag alla instrument, kompasser, mätare spakar knappar osv. Då säger han åt mej att dra upp fötterna lite för det sitter pedaler lite längre in sär jag har benen! Så jag drar upp dom samtidigt som jag börjar fundera vad jag gett mej in på. Han ger mej en lädermössa och pilotglasögon så jag ser ut som en riktig 30tals flygare. Just ja, själva flygplanet är en dubbeldäckare från 1931, så den har mer än 80 år på nacken..! Sen när det är dags för start (allt gick väldigt snabbt, betala-sätt i flygplan-på med mössa-starta plan-åka mot landningsbanan-skita i att ta hela satsen så han gör en U-sväng och drar full gas mot himmelen- och upp i luften), så får han mecka lite för att få igång planet. Han snurrar och snurrar på propellern med handkraft, drar lite i spakarna där jag sitter, snurrar lite till, rattar på nå mer spakar. Till slut starta planet och vi beger oss mot landningsbanan på en asfalterad väg bredvid banan. Helt utan förvarning så svänger han om 90 grader rakt ut på gräset mellan banorna, studsar över diket ocker full gas ut mot riktiga startbanan! Och med tanke på att planet var gammalt och inte hade nå moderniteter nånstans med vajrar till vingar och grejer som rörde sig i mitt lilla bås vart jag än kolla så vart man lite skeptiskt.

Men upp kom vi! Och det var häftigt, det gick inte fort och vi flög precis över träd och berg i början, hade inget tak på flygplanet så det gjorde intrycket ännu coolare. Vi steg och steg på
Väg till staden och sen började han med en loop utan förvarning, på en gång tröcks man djupt ner i sätet och det vart helt svart för ögona för även blodet trycktes bort från huvet! Men det gick bättre sen. Han gjorde lite grejer sen började han stiga en stund igen upp över molnen sen sa han "alright are you ready for the real stuff then" och strax därefter drar han planet rakt upp mot himmelen och stänger av motorn så vi börjar falla bakåt! Följt efter det kommer massa loopar spinns och stannande av motorn och startar igen om och om igen. Så håller det på tills vi är på så pass låg höjd att jag kan se folket på båtar och gator i staden och då åker vi tillbaka och det är över! Eller nästan, landningen kvar och den var lika spännande som starten så att säga, trode vi skulle dö när han verkade få sladd på banan haha men jag överlevde. Något skakis kliver jag ut planet, och kan säga att det var en mycket häftig upplevelse! :-D

/david


Kommentarer
Leffe säger:

Heavy Fy f.............................. va avis jag är på dej :-D

Kan inte säga nåt annat.



2013-04-08 | 08:03:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback