Kuranda

 
Här kommer lite bilder från Kuranda som vi hade en utflykt tidigare i veckan. Dels från det gamla tåget vi åkte dit och bilder från aktiviteterna vi roade oss med att besöka väl på plats. Fört besökte vi Birdworld, en inhängnad med massa olika typer av mer eller mindre tama fåglar som flög omkring. Sträckte man fram lite mat var dom snabba att flyga och sätta sig på än och äta av godsakerna. Riktigt mysigt ställe med massa fåglar jag inte ens trodde fanns. tex minipapegojan... Vi besökte även koalaworld där dom hade lite koalor men även andra djur som sötvattenskrokodiler, kängrur, wallabys (små kängurur) och nåra av australiens farligaste ormar. Man fick mata kängruerna direkt ur handen och samtidigt passa på att klappa dom.
 
De fanns ett ställe där de sålde chili och såser av olika slag, dom allra starkaste. Jag som älskar starkt besökte tanten som sålde flera gånger och fick provsmaka en del och ledde till ett köp dessutom! Det jag köpte var en liten flaska med 100% koncentrerat pulver malt från en chilikrydda man brukar kalla ghost chili. Det var tidigare världens starkaste naturliga chiliväxt berättade tanten men nu har det tydligen kommit en lite starkare chiliväxt någon har odlat fram. Sen kunde man även köpa en slags "konstgjord" chilisås, förstod inte helt hur det gick till men man utvinner det starka ut chiliväxten (capsaicin) och får det koncentrerat via nån lång process och på så sätt kan man få produkten ungefär 10 gånger så stark som det som jag köpte, ghost pepper.
För att få en uppfattning om hur starkt det egentligen är använder man sig av en skala som kallas scoville.
Tex;
 
Peperoni man får på pizzan, kebabtalrik etc; under 500 scoville. 
 
Cayenepeppar som vi har hemma i skafferiet när vi lagar stark mat är på ca 30-50.000 scoville.
 
Ghost peppern jag köpte ligger på runt miljonen scoville.
 
 
Sen kan man via lång process framställe rent capsaicin som då ligger på runt 15 miljoner scoville!!!
Tanten sålde även det men det var 4x så dyrt så lät bli... Ångrar mig lite dock!
 
Då har ni fått en liten lektion i chili-lära, inte helt fel.
Scoville skala
 
 
 
 
 
Bilden ljuger en del, stupet/fallet var betydligt mer spektakulärt i verkligheten, kollar man noga kan man faktiskt se att det är flera vattenfall i rad efter varandra, som fall som i "etapper"
En av alla papegojor i Birdworld.
 
nomnonmonom
Tjockisar
denna såg ut som han hade badat och var en riktig ettrig än
 
De åt gärna ur händerna om man hade mat
 
Stoooor fågel
extremt liten fågel, gillade att bli klappad av Josefine, mig bet han
 
Fick hålla i lilla fågeln till sist när jag muta han med en nöt!
 
'Just chillin'
Koalor har verkligen sköna sovställningar
 
 
 
Våran äckliga jävla säng från hostlet vi sov på, såg betydligt värre ut än på bilden
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback