Behöver hjälp

 
 
 
 
 
 
 
 
vi är nu i Townsville men jag behöver hjälp med bilen.
 
är det någon som vet vad denna grej har för uppgift så hör gärna av er.
 
 
Det är svårt att se men detta är det bästa jah kan göra för att förklara så försök förstå. Det är grejen till HÖGER med en svart slang in (med en litet blått streck på slangen). Slangen in som syns på bilden är svart med blåa streckade streck som sagt. Det sitter även en slang på undersidan som har vita streckade streck som syns i bilderna nedan.
 
Här syns det lite tydligare om vad jag pratar om. Svart slang med blåa streck in på höger "grej"
dessutom syns slangen som går in under grejen längst ner till vänster på bilden. Den slangen är svart med vita streckade streck.
 
Här syns alltså den UNDRE slangen jag pratat om med vita streck, här däremot är andra änden av slangen. Den går alltså från den "mystiska grejens UNDERsida" och hit till denna vafan det nu är.
 
I stort sett samma bild som ovan men med lite mera perspektiv så man kan få en aning om hur allt hänger ihop.
OBS man ser tydligt både den vitstreckade slangen och blåstreckade slangen.
Nu har jag istället fokus på den blå-streckade slangens andra ände. Alltså, den svarta slangen går från "den mystiska grejens OVANsida till hit som bilden visar. 
OBS, kolla noga, den blåstreckade slangen är längst ner till vänster på bilden. Syns skitdåligt men det är blått om ni kollar noga
 
 
mim första tanke var att denna mystiska grej är någon slags backventil av något slag men jag har egentligen ingen aning. det är så mycket slangar i motorn så jag blir helt matt. För att krångla till de ännu mera finns det rödstreckade, grönstreckade slangar också kring motorn ocj dem går kors och tvärs.
 
 
 
problemet som vi har kan beskrivas kort såhär:
 
• när motorn varit av under natten är den svår att få igång. vrider jag på startnyckeln går motorn igång och startmotorn "släpper" precis som den ska men motorn dör snart och jah tvingas göra om proceduren pch starta på nytt.
• skulle bilen gå för egen maskin (går som en påse nötter, hela bilen hoppar pch skakar dock), alltså inte dö på en gång så "kvävs" den om jag rör gasen.
•startar jag med choke går det lite bättre då tomgången förhöjs och den självdör inte lika lätt.
• så det jag gör varje morgon är att:
 
1 försök få motorn att klara sig på tomgång.
2 sakta sakta gasa lite tills varvtalet stigs. Om den "Kvävs"när jag gasar avvaktar jag lite till.
3. När jag lyckats få motorn att varva ca 2500-3000 rpm  en stund så är det ofta okej att släppa gasen och den stannar på tomgångsvarv utan större problem.
4 nu är det som jag sakta börjar köra iväg med bilen, motorn har varit på i ca 2-3 minuter och det är 15 grader ute.
5 jag ger grundgas för att köra ut på vägen tex
6 motorn är dock förbannat klen och orkat ingenting, därav svårt att köra upp på tex en vägbaneknöl och accelerera iväg!
7 om jag lyckas få bilen att börja accelerera låt oss säga till 2ans växel, jag ger ännu mer gas men känner hur bilen blir kraftlös vid gaspådrag, sakta sakta ökar den hastighet (motorn bryr sig inte hur mycket jag gasar, full gas gör motorn lika svag som på halv gas)
8 när motorn når ett visst varvtal, uppskattnigsvis ca 3000 rpm så är det som att motorn får 5x fler hästar och drar iväg som ett skott. Lite slangbellseffekt. 
9 har jag väl kommit iväg ocj fått upp fart osv så är det oftast inga problem att köra resten av dagen. Inga slangbellseffekter mera. Han startar fint utan choke även om vi låtit bilen stå i flera timmar. Dock så kan han tveka en aning på gaspådrag men det släpper ganska fort.
10 nästa morgon samma visa
 
 
tändstift nya luftfilter rent ingen fukt ute i luften
 
 
 
 
denna mystiska grej jag lagt ut bilder på är sönder, därför är jag nyfiken på att veta om någon vet om den har något att göra med problemen vi har. Mystiska grejen är som sagt ansluten till en blåstreckad slang och även en blå målad prick på mystiska grejen. Kanske har något att göra med kallstart? Finns varmstartsventil på min volvo men kalltstart? Tycker dock att det inte borde vara nå problem med kyla även om det är en slags kallstartsventil då det är 15+ ute. Jag bara spekulerar, hoppas någon annan är duktigare än mig.
 
 
 
 
har endast internet på mobil sådwtta är uppladat och skrivet från telefonen därför kan det vara många "autocorektade" ord som jag missat. Har försökt skriva så förståeligt som möjligt
 
/david

Kommentarer
pappa säger:

Den verkar ju nästan som våran bil innan den går bra.Hade du provat att öppna oljelocket när den går sådär dåligt? Är det vevhusventilationen så borde den gå bättre då. Fast antagligen är det nått annat.

Svar: Ska testa det idag, har inte startat motorn än tack
David & Josefine

2013-06-25 | 23:15:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback