Resfeber

Just nu sitter vi på Pekings flygplats. Det är rätt tufft att resa så länge, första sträckan till Sydney gick förvånansvärt lätt. De hade ipads till alla ombord, fulla med filmer och serier av bra kvalité. räddade oss! Väl i Sydney fick vi vänta i 4 timmar på att få åka tillbaka damma sträcka vidare till Peking där vi nu är. med andra ord åkte vi 2x3 timmar helt I onödan, men det är bara att rätta sig efter flygbolagen. den 12 timmar långa flygresan mellan sydney och Peking var jobbigare. standarden på allt var lägre, vi hade varsin media dator/tv men det var dålig bild, textat på kinesiska, trasiga fjärkontroller osv så det var inte alls samma positiva upplevelse som första sträckan. Jag hade även problem de sista 4 timmarna med illamående/yrsel och var nära att svimma ett par gånger. En kombination av dålig mat, ingen sömn och lån tid av att bara sitta still i deras löjligt trånga stolar. 
 
i Peking blir vi 8 timmar ocj hälften är just nu avklarade. Vi hade problem med lite allt möjligt väl inne på flygplatsen. Kineserna är rätt kassa på engelska så så det blir en del teckenspråk. Tyvärr. Fastnade i en kaotisk säkerhetskontroll, fick skanna om saker 4-5 gånger, och iochmed dem gärna inte vill prata kinesiska blir det så frustrerande. Väl inne på flygplatsen efter säkerhetskonyrollerna letar vi efter mat att äta men det är dåligt, inga McDonalds, Burger king, subways osv, och inte heller finns det ATMs på flygplatsen fick jag förklarat, så det hela känns så löjligt. Vi lyckades iallafall få tag på en frukost med lite bröd juice och ägg, de hade en riktigt smart meny som hjälpte oss/dem att förstå varandra. Ett vanligt A4 med engelsk översatt, med rutor, så allt vi behövde göra var att kryssa i vad vi önska. De hade 2 menyer A och B så det gjorde valet lätt.
 
ytterliggare ett problem som dök upp var att vårat telefoniperatör inte tycks funka utanför Australien, vilket jag var helt säker på skulle funka. Tacka optus för det, strulat hela vår resa med precis allt!! Lyckades till slut iallafall komma in på deras wlan så jag kan lägga upp detta inlägg, samt tala om för dem där hemma när jag landar på Arlanda, vilket jag kom på att jag glömt haha. 
 
Spännande resa dock! ingen av oss har sovit speciellt många minuter så har vi tur kanske vi lyckas sova bort resan från Peking-Sverige för nu börjar jag bli ganska trött! 
 
Det är väldigt fint och prydligt på pekings flygplats. väggar golv rutor osv, allt är så rent så jag skulle tordas laga mat direkt på ytorna! Kliniskt. Lite vad vi är/har varit ovana vid.
 
/david 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback